צעדים משמעותיים בתהליך המכירה
תהליך המכירה והרכישה של בית חדש הוא תהליך מאיים עבור רובנו – מעבר למשמעות הרגשית העצומה שיש לפרידה מהמקום בו אנו חיים והמעבר למקום חדש, הבית בו אנו גרים הוא גם לרוב הנכס בעל הערך הכספי הגבוה ביותר שנמצא ברשותנו וכל טעות שנעשה בתהליך עלולה לעלות לנו עשרות ואף מאות אלפי שקלים.
למרות זאת יש שלבים בחיים שהצעד הזה הוא ממש מתבקש ונדרש כדי לשדרג את רמת החיים שלנו. הדוגמה המתבקשת לכך היא כאשר נולד ילד חדש ולתא המשפחתי נדרש מקום גדול יותר, אבל גם כאשר הילדים גדלים ויוצאים מהבית משתנים הצרכים המשפחתיים ומעבר דירה עולה שוב על הפרק.
הורים לילדים שכבר עזבו את הבית מכירים את התחושה – הבית הישן והטוב פתאום מתחיל להרגיש גדול מדי, ריק מדי ואפילו מיושן. כבר אין להם סיבה מספיק טובה להמשיך להחזיק בו, חוץ מהקושי להיפרד מהזיכרונות ומהמוכר והרגיל. מה שדוחף בסופו של דבר רבים מהם לעשות את הצעד אלו האפשרויות החדשות שנפתחות בפניהם בשוק מגורי היוקרה המתפתח.
כאשר מגלים כי הזינוק במחירי הנדל"ן בשנים האחרונות הוביל לכך שבתמורה לווילה הגדולה אך המיושנת ניתן לרכוש דירת מפנקת במגדל יוקרתי מתעוררת מוטיבציה חדשה לעשות את השינוי.
תהליך המכירה של נכסים מסוג זה הוא מורכב, במיוחד אם אין לכם ניסיון רב בתחום, אבל עם ההדרכה הנכונה ותכנון נכון של התהליך רמת החרדה שהוא מעלה יכולה לרדת פלאים
ריכזנו עבורכם טיפים חשובים שקיבלנו מאנשי המקצוע המובילים בתחום, במטרה לעזור לכם לעשות סדר בתהליך, ולעבור כל שלב ושלב בו בצורה הטובה והיעילה ביותר:
- לצאת לדרך רק אחרי שאתם בטוחים שאתם בשלים רגשית למכירת הבית: "לא מעט בעלי נכסים ממש מפריעים לתהליך המכירה. הם לא משתפים פעולה עם הצגת הנכס, מקבלים החלטות ואז נסוגים מהן ופשוט פוגעים בסיכוי של הנכס להימכר. זו בעיה שבסוף פוגעת במוכר כי לרוב הוא רוצה לרכוש או כבר רכש דירה חדשה וצריך את הכסף. מה שקורה בסוף הוא שהמוכר מגיע לנקודה בה הוא לחוץ למכור, מה שמוריד את יכולת המיקוח שלו", מספר י' – מתווך מאזור הרצליה פיתוח.
- לשפר את מראה הבית לפני שמראים אותו לקונים פוטנציאלים: הרושם הראשוני של קונה פוטנציאלי שנכנס לבית יקבע במידה רבה את עתיד העסקה. אם הרוכש יכנס לבית שנראה מוזנח או אפילו שחם או קר בו מידי, סביר להניח שהרצון שלו לרכוש את הנכס ירד באופן משמעותי. "אני תמיד ממליץ למוכרים, להגיע לבית לפחות 10 דקות לפני שמגיע הרוכש הפוטנציאלי – להדליק את האור, לאוורר את הבית, לתת תחושה שהבית מזמין ונוח ונעים לגור בו", מספר יוני בראל, מנהלה של סוכנות הנדל"ן אמבסדור בירושלים. י' מהרצליה פיתוח מוסיף כי "במידה והריהוט בבית לא במצב טוב, ניתן היום לשכור מחברות מיוחדות ריהוט לתקופת המכירה של הדירה. אותן חברות מספקות גם שירותי סטיילינג שעוזר להפוך כל חלל לאטרקטיבי".
- לפרסם נכון את הנכס: "חשוב מאוד שבמודעה יהיו תמונות טובות של הנכס – תמונות מוארות שרואים בהן את הנכס בצורה המחמיאה ביותר. בנוסף חשוב שהמודעה תכלול כמה שיותר פרטים – שטח הדירה / מרפסת / גינה, מספר החדרים והמפלסים, מספר החניות, מחסנים, עלות ארנונה, כתובת, סוג הנוף ותיאור מילולי של הבית – הכל במטרה להחיות עד כמה שניתן את הנכס לקונה", מספר בראל.
- שיחת הטלפון נועדה לתיאום ביקור: "צריך לזכור שהמטרה של שיחת הטלפון היא להביא את הקונה לראות את הנכס ולכן חשוב שבמודעת הפרסום יהיו כל הפרטים הרלוונטיים, כך ששיחת הטלפון תוביל לקביעת פגישה כמה שיותר מהר", מוסיף בראל.
- להיעזר באנשי מקצוע: נכון, זה עולה כסף, אבל אם בוחרים את אנשי המקצוע הנכונים מדובר בהשקעה משתלמת שלפעמים גם יכולה להשתלם כלכלית:
– מתווך: היתרון הגדול של עבודה עם מתווך, הוא ההיכרות שלו עם השוק ולכן מומלץ לעבוד עם מתווך שמתמחה בשכונה בה אתם גרים
– שמאי: הערכת שווי הנכס היא אחד החלקים החשובים ביותר בתהליך. אמנם ניתן לקבל הערכה גם ממתווך וניתן כמובן לבצע סקר שוק (בשנים האחרונות מפרסמת רשות המסים באתר נדל"ן פרטים של עסקאות נדל"ן), אבל אם אתם לא רוצים להסתפק בכך ורוצים את הערכה המדויקת ביותר פנו לשמאי.
– יועץ מס: למכירה ורכישה של נדל"ן יש משמעויות מס רבות ויועץ מס המתמחה בהיטלי השבחה וחישובי מס שבח יכול לחסוך עשרות ומאות אלפי שקלים, במיוחד שמדובר בנכסים בשווי של כמה מיליוני ₪.